Google wijzigt per 1 maart 2012 haar privacybeleid. Het nieuwe beleid vervangt meer dan 60 verschillende privacydocumenten en zou een versimpeling inhouden. De vijf (zeer algemene) privacyprincipes van Google blijven ongewijzigd en de privacybescherming van de cliënten ook, aldus Google.
Als we het nieuwe privacybeleid bekijken dan zijn er toch wel een paar kleine wijzigingen. Voor de beveiliging van gegevens worden bijvoorbeeld niet meer zoals voorheen “gepaste maatregelen” genomen, maar vanaf 1 maart “werkt Google er hard aan”. Van een open norm naar een nog meer open norm. Voor het overige is er sprake van schijntransparantie: Google omschrijft in meer vage woorden wat zij allemaal met de persoonsgegevens doet, maar concreet wordt het niet. In principe kan Google alle kanten op. Maar dat is niets nieuws.
Wat wel nieuw is, is dat Google de profielen van haar verschillende diensten met elkaar kan combineren en van verschillende profielen één kan maken. Voor Google+ is een echte naam nodig, maar voor Youtube is een pseudoniem voldoende. Als iemand beide producten gebruikt, kan Google deze samenvoegen en in één profiel verwerken. De Youtube-gebruiker verliest dan anonimiteit. Een opt-out mogelijkheid ontbreekt. De versimpeling zit hem dus vooral in het feit dat Google alle gebruikersinformatie combineert. Google weet dus meer over jou dan je lief is. Als Google vervolgens een keer informatie over jou moet afstaan in het kader van een wettelijke plicht (zoals de USA PATRIOT Act) of haar beveiliging is lek, dan heeft een ander ook een mooie dwarsdoorsnede van jouw leven.
Misschien moeten we het credo van Eric Schmidt, de CEO van Google, maar ter harte nemen: “If you have something that you don’t want anyone to know, maybe you shouldn’t be doing it in the first place.” Ben je het niet eens met het nieuwe privacybeleid, dan is het enige alternatief om bepaalde Google-diensten niet meer te gebruiken.
(bron: Koen Konings – Dorhout Advocaten)