In een faillissement is een curator die uitbetalingen wilde doen aan de crediteuren op basis van een gedeponeerde uitdelingslijst geconfronteerd met een tweetal pogingen tot oplichting. In het eerste geval is waarschijnlijk een brief aan een crediteur onderschept. De oplichter heeft zich vervolgens voorgedaan als de crediteur en gewijzigde contact- en bankgegevens opgegeven. In het tweede geval heeft de oplichter kennis gekregen van de gedeponeerde uitdelingslijst, deze geraadpleegd en zich vervolgens voorgedaan als een van de crediteuren. In de thans bekende gevallen is door de oplichter(s) een nieuwe bankrekening in het buitenland geopend, op een naam vrijwel gelijkluidend aan die van de betreffende crediteur. De frauduleuze verzoeken zijn tijdig als zodanig herkend. Van de pogingen tot oplichting is melding gedaan bij één van de fraudemeldpunten.
Curatoren en faillissementsmedewerkers zijn alert bij de verificatie van vorderingen en bij ontvangst van verzoeken om wijziging van gegevens. Crediteuren doen er goed aan om de verslagen in faillissementen waarin zij een vordering ter verificatie hebben ingediend periodiek te raadplegen, via de website van de curator dan wel via rechtspraak.nl (via het centraal insolventieregister). Indien volgens het faillissementsverslag een uitdeling in een faillissement aan concurrente crediteuren kan worden gedaan en u als crediteur hierover niet schriftelijk door de curator bent geïnformeerd, dan is het raadzaam om contact met de curator op te nemen om te verifiëren of van de juiste gegevens wordt uitgegaan.